Tidningskartan

Webb och trender

Interim hr – för olika områden och tillfällen

HR, eller human resources, har blivit både stort och vanligt dom senaste åren och så även begreppet interim. HR är ett relativt brett område där det finns många olika kompetenser och för det företag som har behov av tillfällig själv från en sådan kan det lösas genom interim HR och HR-konsulter. Läs mer om några av dom områden som finns, samt vid vilka tillfällen det kan vara en lösning.

Interim hr – inom olika områden

Interim kan översättas till ”tillfällig” och den som arbetar som interimkonsult jobbar alltså uppdragsbaserat, eller tillfälligt, hos olika företag. Just området hr är lite speciellt, eftersom det finns områden även inom det. Genom bemanningsföretag som hyr ut interimkonsulter kan man bland annat hitta följande roller inom interim hr:

  • Interim hr chef – Som hr chef arbetar man vanligen både med operativa och strategiska frågor inom området. För att klara av att axla rollen krävs lång erfarenhet och en bred kompetens och man arbetar med alltifrån arbetsrätt och arbetsmiljö, till fackliga förhandlingar och kompetensfrågor.
  • Interim hr specialist – Att vara specialist innebär att man har någon form av spetskompetens, och i det här fallet inom hr. Ofta handlar det om att arbeta med att utveckla miljöarbetet på en arbetsplats men det kan även handla om rehabiliteringar – både enskilt och i grupp.
  • Interim lönechef – En annan vanlig roll inom hr är lönechef och en interim sådan kan man ha nytta av till exempel för att utveckla och effektivisera företagets lönefunktion.

Tillfällen man kan ha nytta av en interimkonsult

Att anställa en interimkonsult inom hr kan ha många olika anledningar. Ibland handlar det om uppdrag som går ut på att personen ska hjälpa till att utveckla företaget till det bättre – till exempel genom att identifiera problem och hitta en lösning på detta. Det kan också gå ut på att utbilda personalen inom olika områden eller helt enkelt fylla ut en plats som för tillfället är tom.

Ofta är det en kombination av flera anledningar som gör att företag hyr in interimkonsulter – alltså tillfälliga konsulter, både inom hr och andra områden. Man får in nya ögon, nya kunskaper och nya kompetenser och dessa konsulter, som är vana att arbeta på detta sätt, kan snabbt sätta sig in i sin roll och komma igång med arbetet som uppdraget innebär.

Validering av telefonnummer

Idag använder personer internet till en rad olika tjänster, bland annat för banköverföringar, för att boka resor eller för att ta nya banklån. Detta sätter naturligtvis större press på företagens säkerhetstänk eftersom man behöver hitta sätt att identifiera personer. Ett sätt att göra detta på är genom validering av telefonnummer. Ett exempel på företag som använder sig validering av telefonnummer är Facebook. När du skapar ett login hos Facebook kan du välja att legitimera dig med ditt telefonnummer. Du fyller då i numret och sedan kommer det skickas ett sms med en kod till det numret du angav. Du fyller sedan i koden i Facebook för att skapa ditt login.

När man validerar telefonnummer kontrolleras giltigheten av numret genom exempelvis sms, röstmeddelande eller ett telefonsamtal. Fördelen med validering av telefonnummer är att metoden är betydligt säkrare än exempelvis e-mail validering, något som var mer vanligt förut. Problemet med validering via e-mail är att det är enklare för botar att skapa fejkmejl och på så vis ta sig runt säkerhetssystemet. Att skapa nya telefonnummer tar längre tid och mer finanser, vilket gör det krångligare.

Fler fördelar med validering av telefonnummer

Förutom själva säkerhetsaspekten med validering av telefonnummer finns det andra fördelar. Eftersom alltfler använder internet letar nu konsumenter efter en mer personlig upplevelse online. Detta kan handla om en bättre och mer personlig kundservice. Genom validering av telefonnummer får företag tillgång till viktig information och kan även kontakta sina kunder genom numret. Detta leder i sin tur till en mer kundanpassad service. Andra fördelar är bland annat:

  • Chansen till att öka intäkterna. Eftersom företag ständigt letar efter nya kunder och varma leads är validering av telefonnummer effektivt. De kan direkt se om telefonnumret är aktivt och giltigt. Är numret inte giltigt är det ingen idé för företag att lägga till det i sin kontaktlista.
  • En bekvämare användarupplevelse. Istället för att komma ihåg sina olika e-mailadresser och inloggningslösen, kan användare via sitt telefonnummer verifiera sig online. 

Företag kan dra stor nytta av validering av telefonnummer eftersom de dels kan säkra sina kunder och ta reda på om de är vem de utger sig för att vara. Därtill kan även kunderna dra nytta av fördelar som smidigare användarupplevelse och en mer personlig kundkontakt. 

Uglkurs – frågor och svar

Funderar du på att gå en uglkurs? I den här texten kan du läsa mer om vad det innebär och vad man lär sig. Vanliga frågor och svar om kursen sammanställs nedan.

Vad är UGL?

UGL står för Utveckling av Grupp och Ledare och anordnas efter ramverk som är framtagna av Försvarsmakten. Det övergripande målet med en uglkurs är att lära sig förstå gruppdynamik bättre, och hur man själv samspelar med andra människor. Kunskaperna kan sedan användas privat eller i näringslivet, till exempel.

Inspirationen till kursen, som Försvarsmakten alltså tagit fram, kommer från den amerikanska militären. Stora resurser lades ned på att forska kring ledarskap och vad som gör en god ledarskapsutbildning. Under 70-talet tittade svenska Försvarsmakten på USA:s arbete, och började utveckla UGL.

Vilka mål och delmål finns det i en uglkurs?

Som nämnt ovan är det övergripande målet att få erfarenhet av gruppdynamiska situationer samt öka kännedomen om sin roll i dem. Med det ska verktyg ges som förbättrar deltagarens förmåga till samarbete och konflikthantering, bland annat.

Det övergripande målet nås genom olika delmål. Till exempel:

  • Kunna kommunicera tydligt och direkt.
  • Få bättre kännedom om känslornas inverkan på grupp- och individnivå.
  • Ökad förmåga att ge och ta konstruktiv kritik.
  • Bättre självinsikt.
  • Bättre förmåga att bidra till gruppens utveckling.

Hur ser övningarna ut?

Uppgifterna som görs under veckan varierar. Något som förekommer är att deltagarna får instruktioner att lösa en uppgift – först på egen hand, och sedan tillsammans med andra. Uppgiften kan till exempel handla om värderingar, så att såväl gruppens som individens tolkningar framgår och kan reflekteras över. Och det är just reflektionen, att belysa skillnader mellan individens beteende i grupp och ensamt, som är en stor del av vilken uglkurs som helst.

Vilka för- och nackdelar finns det?

Det finns en rad fördelar med att gå en uglkurs. Till exempel:

  • Ökad självkännedom
  • Bättre ledarskapsförmågor
  • Ökad förståelse för gruppdynamik.

Finns det nackdelar då? Det kan det finnas – alla upplever kursen olika. Anordnare – som ju får sägas kan vara partiska i frågan – menar ofta att för den som har ett genuint intresse av att utveckla sig själv, så finns det inga nackdelar med att gå kursen. Från andra röster kan kritik röra vissa handledare, att de inte beter sig på det sätt som förväntas av dem.

Aktiviteter Stockholm

Som rikets största stad och landets största stad finns det ett enormt utbud av aktiviteter i Stockholm för den som vill roa sig. Födelsedagar, svensexor, möhippor, företagskonferenser är bara några exempel på när grupper av vänner och bekanta vill ut och göra någon typ av aktivitet tillsammans. 

Uppskattningsvis kommer ungefär 15 miljoner utländska turister till Sverige varje år. De kommer från världens alla olika hörn och länder och de tre vanligaste nationaliteterna är faktiskt också de tre folkrikaste i världen. Om det är en slump eller inte är oklart men Indien, Kina och USA är de vanligaste passen bland de utländska turisterna som strosar runt i Stockholm. 

Turistaktiviteter i Stockholm

De flesta turister som kommer till Stockholm slås av den natursköna miljön i vår huvudstad. Alla öar, broar och allt vatten inne i själva staden ger staden en behaglig och harmonisk touch. Många parker och platser för pickning eller en glass i solen på klippor med fin utsikt finns det gott om. Massor av olika båtturer kan ta besökarna ut i Skärgården och man behöver heller inte åka särskilt långt. 

Fjäderholmarna är skärgårdens första anhalt bara tjugo minuter från Nybroviken och en dryg timme senare är man i Vaxholm om väljer att hoppa på en sådan tur. Stadsvandringar inne i Gamla Satan runt Slottet med Riksdagshuset, Riddarholmen och Stadshuset är andra välbesökta byggnader. Många hänförs också av alla de muséer som finns, Vasamuseet och Skansen är de överlägset mest besökta. Även nöjesfältet Gröna Lund är högt på upp listan med åkattraktioner och konserter. 

Populära aktiviteter för personer boendes i Stockholm 

Födelsedagar, svensexor, möhippor, företagskonferenser är bara några exempel på när grupper av vänner och bekanta vill ut och göra någon typ av aktivitet tillsammans. Som boendes i Stockholm har man säkert sett de flesta av turistattraktionerna någon gång och vill därför istället ägna sig åt något lite mer specifikt. Diverse eventbyråer erbjuder bra paketpriser och heldagsevenemang med flera aktiviteter, några exempel på dessa är:

  • Våghalsiga som involverar flygplan, fallskärmar och höga hopp
  • Sportrelaterade, både att utöva och att gå och titta på
  • Motorrelaterade såsom gokart, jetski, båtar, motorcross
  • Turistande liks bussturer, stadsvandringar, museum eller båtturer
  • Lugnare, spa och massage och olika behandlingar

Kontor via Hive Workspace

I likhet med många andra platser för coworking så erbjuder Hive Workspace sina medlemmar ett flertal olika mötesrum och mötesmöjligheter. Det är här som nätverket byggs, konferenserna hålls och de viktiga mötena kan genomföras.

Kontorslounge

Välkommen till loungen. Denna yta är lite av pulsen och den kreativa ådra som genomsyrar sättet att arbete med coworking. Ta en fika, sätt er ner och umgås. Ett lätt sätt att hålla mötet på. Men samtidigt kanske lite för offentligt för vissa. Med bar och café är det en plats att utnyttja för lättsamma träffar. En lounge hos Hive Workspace rymmer ca 150 personer. Det går att använda mikrofoner, högtalare, projektorer m.m för att skapa rätt kommunikationsmöjlighet.

Utbildningsrummen

Dessa rum rymmer upp till 40 personer och är speciellt utformade för utbildning och föreläsningar. Här finns projektor, högtalare och inredningen och är inredda i klassisk ”skolsittning”.

Coaching och mötesrum

Dessa rum är de allra minsta. Passar utmärkt för enskilt samtal, coachning eller mindre personalmöten. Rummen passar för upp till fyra personer och är mjukt och avslappnat inredda. Här är det mer personligt och varmt i förhållande till utbildningsrummen.

Vill du se kontorslokalerna i Göteborg?

Nyfiken på hur lokalerna ser ut hos Hive Workspace? Företaget visar gärna upp sina lokaler både för de som funderar på att bli medlemmar och företag som gärna hyr lokaler för styrelsemöten och liknande. Genom att kontakta företaget via mail eller meddelande via hemsida kommer de att återkomma med passande tider. Kom ihåg att markera om visning önskas i Göteborg, Stockholm eller Örebro.

Coworking i Göteborg – Så fungerar det

Hive Workspace erbjuder coworking för sina medlemmar. Det betyder att det erbjuds en flexibel arbetsplats som lätt kan växlas upp, eller ner, beroende på företagets storlek. På denna punkt liknar det därmed ett smidigt företagshotell. Det som är unikt för coworking är istället att nätverk och service står i fokus. Här möts företagare från flera olika branscher och jobbar under samma tak. Via kreativ miljö och tydliga nätverksmöjligheter skapas samarbeten och vägar framåt.

Nätverkandet handlar inte enbart om att äta, fika och umgås på arbetstid utan det anordnas även löpande event där medlemmarna kan träffas och umgås på ett lättsammare sätt. Ett nytt sätt att arbeta, ett nytt sätt att se på nätverkande. Ett nytt sätt att driva företag – i en ny och modernare företagsform.

Tandläkare i Stockholm: Solna Dental

I en serie över olika privata tandläkare i Stockholm har turen kommit till Solna Dental. Vad erbjuder de för tjänster och vad har deras kunder för åsikter om dem?

Verksamheten startade i stadsdelen Huvudsta och har sedan expanderat med ytterligare en mottagning i Arenastaden. I likhet med andra tandläkare i Stockholm erbjuds en rad olika behandlingar och självklart den återkommande årliga kontrollen som utförs för att upptäcka karies och andra problem. Det som skiljer företaget från många andra är däremot tillgängligheten.

Akuttid inom 24 timmar

Löftet är här att erbjuda akuttider inom 24 timmar. Detta är tider som antingen bokas direkt på hemsidan eller genom kontakt via telefon eller mail. Akuttid innebär att en tandläkare genomför åtgärder så att man inte behöver ha kraftig smärta. Däremot betyder det inte nödvändigtvis att alla problem kan åtgärdas direkt. Mer avancerade ingrepp kan planeras in senare eftersom akuttiden primärt är att ta bort de värsta problemen. Någon drop-in möjlighet finns däremot inte utan bokning måste alltid ske.

Öppettider

Mottagningen har öppet måndagar till tisdagar 8 – 18, onsdag tilltorsdag 8 – 17 och fredag 8 – 13. Däremot är det inte helgöppet. Önskas tandvård riktigt tidigt på morgonen, sent på kvällen eller på helger får man helt enkelt vända sig till en annan tandläkare i Stockholm.

Adress:

Arenatandläkarna – Evenemangsgatan 16

Huvudstatandläkarna – Krysshammarvägen 10

Webbadress – Mer info kan hittas på www.solnadental.se  Här hittas även kontaktinformation till de två klinikerna och bokningsmöjlighet.

Goda omdömen

Pris och öppettider är viktigt – men bemötandet är det viktigaste. Det är i alla fall vad som främst lyfts fram i recensioner och betyg när det kommer till tjänsteföretag och vårdföretag. Så, vilka betyg och omdömen hittas om tandläkaren i Solna på nätet?  (statistik från feb. 2020)

  • RECO 4,7/5

På recensionssidan RECO hittar vi 65 recensioner. Vid varje recension lämnas ett betyg och det genomsnittliga betyget är 4,7 vilket är mycket bra.

  • se 4,7/5

Även på Varden.se har ett betyg lämnats på 4,7. Däremot är det bara 8 som lämnat recension här.

  • Facebook 4,8/5

På Facebook har 44 personer valt att göra sin röst hörd. Det genomsnittliga betyget är 4,8.

Generellt får alltså Solna Dental ett mycket bra betyg från sina kunder vilket återspeglas i gott betyg på flera olika webbplatser.

Finns det hemlarm utan abonnemang?

Det finns idag ett stort antal företag som du kan vända dig till för att skaffa information om olika typer av hemlarm. En fråga du bör ställa dig är om du vill köpa in din egen larmutrustning som en engångskostnad. En annan fråga är om du vill hyra din utrustning och genom ett abonnemang få del av ett antal tjänster kopplade till larmet.

Hemlarm utan abonnemang

Larmet går relativt enkelt att installera på egen hand. De trådlösa varianterna går att installera utan att dra kablar och göra ingrepp på väggar eller i taket. Den totala kostnaden innefattar då endast utrustningen. Vill du ha tillgång till övriga tjänster kopplade till ditt larm kan det betyda extra utgifter. Ta reda på vad som gäller för just ditt larm och vad det kostar med till exempel en väktarutryckning.

Ett larm utan abonnemang kan som sagt omfatta väldigt olika typ av kringtjänster, så det gäller att kolla noga vad som ingår. Ingår larm vid strömavbrott och rökutveckling? Vad ligger på ditt ansvar om larmet går och vad sköter larmföretaget om? Ansvarsfrågan är viktig att tydliggöra.

Hemlarm med abonnemang

Skriver du avtal om ett larm med abonnemang får du en paketlösning på ett helt annat sätt. Du äger inte din larmutrustning utan hyr den av larmföretaget. Du får utrustningen inmonterad av personer som har god erfarenhet av larm. De vet hur det ska placeras för att få ut optimal effekt.

I abonnemanget ingår support, felsökning och reparation av din utrustning. Övriga tjänster som till exempel väktarutryckning och genomsökning av bostaden kan variera mellan olika företag. Kolla upp vad som ingår när det handlar om väktare men även händelser som brand, elavbrott eller hot i hemmet.

Ska man välja ett hemlarm med eller utan abonnemang?

Det handlar mycket om ifall du bor i lägenhet, radhus eller villa och i vilket område du bor. Flera larmföretag erbjuder tester på sina hemsidor som kan ge dig vägledning hur du ska tänka. Att skydda din bostad och säkra din trygghet i hemmet handlar om så många fler faktorer än endast kronor och ören. Ett bra sätt är att prata med olika företag och eventuellt boka in hembesök för att ta reda på vad just du behöver och tycker är värt att betala för-

Golvslipning Stockholm

Börjar du ledsna på det gamla slitna trägolvet fullt av fläckar och märken men är osäker på hur du kan göra det själv? Oavsett om det är sommarstugan eller hemmet som behöver rustas upp så finns det hjälp att tillgå. Gör inte jobbet själv om du inte är säker. Det kan visa sig bli dyrare i längden än att anlita någon med en gång genom att besöka den här sidan.

Det är mycket som behöver förberedas innan. Om du känner att du har vad som krävs eller är villig att lära dig så kan du läsa på ordentligt innan och sedan hyra en maskin hos något av de stora byggvaruhusen. Priset brukar ligga på från 500 kronor per dag och arbetet kan ta några dagar beroende på storlek och yta. Utöver att städa rent och fixa till alla spikar som eventuellt sticker ut för att förhindra att de skadar sandpappret på maskinen är det en hel del efterjobb som väntar när slipningen är genomförd. Är man inte helt hemma på denna typ av arbete är det bäst att anlita en expert.

Prisbild och jämförelser

Innan du anlitar någon behöver du också få en bild av prisläget. Det kan vara svårt att veta exakt vad saker kostar och vad som bör ingå. Om du har någon i din närhet som är kunnig inom området kan du be om hjälp för att skriva ett underlag och sedan be om offerter. När du fått in offerterna jämför ni dem och går igenom vad som ingår. En bra regel är att inte bara titta på priset, den dyraste offerten behöver inte vara den bästa och den billigaste ska inte förkastas direkt. Kanske finns det saker du kan göra själv som företagen tar betalt för, som att plocka rent innan, städa efteråt och så vidare.

Gör en bra jämförelse och be även om referenser från tidigare arbeten som de gjort. Utöver att själva arbetet ska utföras bra så är det även av stor vikt att de lämnar bra garantier och kvitton. Behåll all kommunikation som du haft med företaget i den händelse ni hamnar i någon tvist i efterhand om vad som ingår och inte.

Så hittar du lagerlokal via Newst

Newst är en av de aktörer i Sverige där fastighetsägaren kan annonsera ut lediga lokaler och fastigheter för att därigenom snabbare hitta en ny hyresgäst. Söker ditt företag lagermöjligheter kan ett alternativ vara att hyra lager hos Newst.

I vissa städer är det mycket svårt att hitta lediga kontor, lägenheter och lokaler. Det gäller inte minst storstadsregionerna. Att då använda sig av söktjänster och portaler är en väg at lättare hitta rätt. Så här fungerar det att hyra lager hos Newst.

  1. Hyra eller Köpa

Det både att köpa och hyra lager hos Newst. Välj vad du är intresserad av som ett första val på startsidan.

  1. Typ av lokal

Välj sedan typ av lokal som är av intresse. Är det kontor, lagerlokal eller kanske butik? Det går även att välja ”övrigt” om det är en lokal som inte passar in i någon kategori.

  1. Välj ort

De flesta lediga lokalerna hittas i storstäderna men med ett växande utbud kommer även flera lokaler att visas på andra orter.

  1. Sök

Klicka på ”SÖK” och få fram sökresultatet utifrån de givna parametrarna.

Ingen intressant träff?

Visar sökresultatet inte några intressanta objekt? Börja med att bredda sökningen. Har du valt att enbart visa lokaler i din stad? Finns möjlighet att hyra lokalerna i närliggande städer? Har du enbart sökt på lager men även kan tänka dig kontorsplats eller butiksyta? Det är ju inte säkert att den lokal som ska hyras ut nödvändigtvis måste användas till det ändamål som hyresvärden anger i annonsen. Hittas ändå inget – Låt hyresvärden kontakta dig.

Eller låt hyresvärden kontakta dig

Ett alternativ mot att söka passande lagerlokal är att lägga in en stående förfrågan som hyresvärdarna kan besvara. Har du exempelvis inte hittat något passande lager bland de som presenteras på sidan skapar du en förfrågan som därmed alla hyresvärdar kan se. När de får något ledigt kan de direkt kontakta dig och på detta sätt snabbare hitta en ny hyresgäst. Det kan även vara ett sätt för hyresvärden att se vad som efterfrågas och hur man därmed kan möta detta behov. Kanske kan större lokaler styckas upp till mindre eller kortare bindningstider skapas?

Önskar du hyra lager hos Newst? – Gå till newst.se och se vilka lediga objekt som för tillfället finns.

Tips för din pianoflytt

Ibland ställs man inför projekt som är svårare än andra. Det är inte ovanligt att vissa flyttar är exempel på detta. Hur ska man kunna bära soffan genom en smal passage, hur kan man få in allt sitt bohag i en flyttbil och hur ska man på bästa sätt kunna få sängen nedför trapporna? Allt har en lösning och så även en pianoflytt.

Att flytta ett piano är bland det svåraste man kan göra. Ett piano är tungt, det är otympligt, det är stort och det är inte möjligt att forma och böja.

Det är dock inget omöjligt projekt – har man rätt manskap, rätt utrustning, rätt samspel och tid att jobba med så går det. Det finns flyttfirmor i exempelvis Stockholm som livnär sig nästan enbart på att utföra en pianoflytt hos olika privatpersoner. Dessa ska man ha som förebild och se på hur de arbetar i samband med att ett piano ska flyttas. Låt oss titta närmare på några detaljer som en flyttfirma i Stockholm använder sig av vid en pianoflytt.

Kopiera arbetet från en flyttfirma

Några detaljer sticker ut och här följer en närmare genomgång av dessa som du kan anamma vid ditt kommande projekt.

  • Förberedelse. Varje flytt har sina unika svårigheter. Innan en flyttfirma sätter igång så gör de anställda en genomgång av vilka förutsättningar som finns. Ska ett piano flyttas så handlar det om tyngd och storlek. Det innebär att man måste säkerställa att det kan flyttas genom olika passager utan att det tar skada. I förberedelsen finns även eventuella trappor inkluderade. Pianot skyddas med bubbelplast eller med skumgummi; det ska inte ta skada av stötar eller repas mot exempelvis en vägg.
  • Utrustning. De anställda på ett flyttföretag vet hur de ska bära och det vet att tyngre saker ska lyftas med hjälp av bärselar. Vissa använder även en pianomatta för att ytterligare fördela vikten mer exakt.
  • De är ett lag. En pianoflytt utförs av minst fyra personen – gärna jämnlånga. Samtliga ska kunna gå med rak rygg och lätt böjda knän utan att pianot nuddar marken; det gäller även vid trappor. Här kan man justera bärselarna så att alla bär med samma goda förutsättningar.
  • De forcerar inte. Tyngre föremål ska bäras långsammare – detta för att undvika att någon skadas. Börjar man gå snabbare så ökar risken att någon gör sig illa. Dessutom får man bättre kommunikation om man håller en lägre fart.

Behöver du hjälp? Bor du i Stockholm eller annan storstad är det bara att googla efter just pianoflytt eller besöka den här sidan. På mindre städer är det främst flyttfirmor som ska kontaktas.

Sida 1 av 4

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén