Att marknadsföra sig med hjälp av influencers är ett effektivt sätt att nå ut till den önskade målgruppen. Detta gäller inte minst på sociala medier. Men visste du att din kostnad för influencer marketing påverkas av flera olika faktorer? Här går vi igenom vilka dessa är!

Dessa faktorer påverkar din kostnad för influencer marketing

Några exempel på kostnader som kan påverkar denna typ av marknadsföring är ditt företags målsättningar med kampanjen, er bransch, den plattform ni vänder er mot m.m. Det finns flera olika faktorer som påverkar din kostnad för influencer marketing. Därför kan det också vara svårt att hitta den rätta influeraren utan att behöva spräcka budgeten.

För att göra detta arbete lite enklare bör du därför sätta dig in i de olika faktorer som påverkar priset. Dessa är:

  • Valet av plattform. Vissa influencers tar lika mycket betalt oavsett vilken kanal innehållet ska publiceras i. Men många gånger skiljer sig priset åt lite grann beroende på valet av plattform.
  • Personens räckvidd. En person som har en större räckvidd kostar förstås mer. Allra mest kostar de influencers som är mest populära och når ut till flest följare.
  • Engagemanget bland följarna. Kostnaden varierar även beroende på hur följarna interagerar med innehållet. Men detta betyder inte nödvändigtvis att influencers med fler följare nödvändigtvis ger ett högre engagemang.
  • Branschen eller nischen. Det är såklart en fördel om din samarbetspartner är verksam inom samma bransch eller nisch som du och ditt företag. Detta då ni har en gemensam målgrupp som gör innehållet mer relevant.
  • Innehållstypen. Även innehållstypen är en faktor som påverkar din kostnad för influencer marketing. Vissa typer av innehåller kräver nämligen mer tid, energi och andra resurser att skapa.
  • Efterfrågan på aktuell influencer och dennes tjänster. De personer som är mer populära och efterfrågade kostar såklart mer än mindre eftertraktade influencers.
  • Användarrättigheter. Om du vill ha rätt att använda innehållet i andra kanaler bör du se till att avtala detta på förhand.
  • Exklusivitet. En influencer vill kunna tjäna pengar på att ha flera olika samarbeten med företag. Därför kommer du behöva hosta upp lite mer pengar om du förväntar dig att kunna inleda ett exklusivt samarbete.